• Sproščeno in razigrano raziskovanje računalniške grafike in glasbe v LGM
Novice

Hiter pogled v Laboratorij za računalniško grafiko in multimedije (LGM) daje vtis, da gre za veliko igralnico. Na mizah in policah so med množico monitorjev klaviature, kitara, harmonika in bobni ter trofejni keglji za bovling, polna omara očal za navidezno resničnost in lego robotov, ne manjka niti miza za ročni nogomet. Občutek ne vara. Člani laboratorija, ki ga vodi prof. dr. Matija Marolt, so razigrani, sproščeni in polni energije. Kar je dobro, saj je v ozadju tega ustvarjalnega nereda polno popisana tabla z aktualnimi projekti in tekočimi nalogami.


V LGM se ukvarjajo z različnimi vidiki računalniške grafike, vizualizacijo podatkov, navidezno resničnostjo (VR), pridobivanjem podatkov iz glasbe, razpoznavo govora, razvojem aplikacij in še z marsičem, kjer presegajo meje tradicionalnih raziskav. Prizadevajo si za interdisciplinarno sodelovanje in razvoj inovativnih ter družbeno koristnih rešitev, za kar so v letu 2023 kot skupina prejeli zlato plaketo Univerze Ljubljani.

 

Glasba je v zraku

V uvodu omenjeni glasbeni inštrumenti resda niso predmet raziskav, a znajo sodelavci nanje za dobro vzdušje zaigrati tako rock in džez kot tudi kaj narodnozabavnega. To strast prenašajo v svoje znanstveno-raziskovalno delo, kjer v sodelovanju z muzikologi razvijajo odprtokodno platformo za učenje glasbe. Aplikacija Trubadur ponuja vaje za urjenje posluha in z igralnimi funkcijami učencem glasbenih šol pomaga k hitrejšemu napredku. Kako so se glasbene prakse mladih v Sloveniji razvijale in spremijale v zadnjih 50 letih, raziskujejo z analizo obsežnih zbirk podatkov.

 

Aplikacija Trubadur

 

Več kot ena resničnost

Tudi na področju navidezne resničnosti se osredotočajo na uporabno vrednost tehnologije v izobraževalne namene. Najbolj dodelana je ritmična igra s strateškimi elementi Steady the drums!, v kateri poskuša igralec z ritmičnim bobnanjem povesti svojo vojsko v boj proti pošastim. Z raziskavo preverjajo, kako se otrokom ob rednem igranju izboljša občutka za ritem.

 

 

V sodelovanju s študenti razvijajo še vrsto novih virtualnih doživetij, od virtualne igre z laserji (laser tag) in sobe pobega v obliki labirinta do vaj za razgibavanje in raztezanje, preiskušajo pa tudi uporabnost pri učenju tujih jezikov. Da novih svetov še dolgo ne bo zmanjkalo, svoje navdušenje nad navidezno resničnostjo v okviru poletnih šol delijo še z dijaki na Poletni šoli FRI in poletni šoli Zavoda sv. Stanislava.

 

Delavnica VR - Navidezna resničnost na Poletni šoli FRI

 

Uporabni prikazi podatkov

Podatki, ki se danes zbirajo na vsakem koraku, so uporabni le, če jih znamo interpretirati. V laboratoriju so razvili uspešne tehnike tridimenzionalnih prikazov za področje materialov (karbonska vlakna) in medicino (slike mikroskopije, celic), pri čemer sodelujejo tudi z vrhunsko tehniško univerzo KAUST iz Saudove Arabije. Z evropsko organizacijo za jedrske raziskave CERN sodelujejo pri razvoju spletnega vizualizatorja dogodkov trkalnika delcev, ki prikazuje geometrijo trkalnika, zaznane položaje in sledi delcev.

 

 

Aplikacije za vizualizacijo podatkov pa tudi druge delovne procese razvijajo za več domačih institucij, kot so Mestna občina Ljubljana in Avto-moto zveza Slovenije. Za najširši krog uporabnikov so zanimive predvsem aplikacije za prikaz prometnih informacij in načrtovanje potovanj. Že delujoča aplikacija Točen.si pomaga pri iskanju alternativnih načinov transporta po Ljubljani.

 

Aplikacija Točen.si

 

Povezovanje raznolikih področij

Širok razpon zanimanj sodelavcev laboratorija jih vodi v raznovrstna interdisciplinarna sodelovanja. Na področju kemije v projektu Šmarnica razvijajo algoritme za prepoznavo organskih spojin, v biologiji pa s projektom Vibroscape analizirajo vibracijske komunikacije malih organizmov v travi ter raziskujejo podvodna okolja v mlakah. V okviru programske skupine Digitalna humanistika vstopajo na področje zgodovinskih raziskav, kjer sodelujejo pri digitalizaciji in analizi parlamentarnih zapisnikov ter slikovnih gradiv časopisov iz 19. stoletja.

 

Še ena široko uporabna rešitev, ki so jo razvili v laboratoriju, je sistem za avtomatsko razpoznavo in transkripcijo slovenskega govora Govori.si, ki omogoča enostavne prepise govorjene besede in segmentacijo besedila na različne govorce.

 

Sodelovanje s študenti

Laboratorij nudi študentom priložnosti sodelovanja v okviru diplomskih in magistrskih nalog ter pri delu z industrijo pri razvoju mobilnih aplikacij in iger, vizualizaciji podatkov in pridobivanju podatkov iz glasbe. Če vas zanimajo ta področja, potrkajte na vrata Laboratorija za računalniško grafiko in multimedije v drugem nadstroju FRI ali pa jim pišite na kontakte na spletni strani, kjer boste našli še več o njihovem delu.