• S spletno platformo Trubadur postane učenje glasbe zabavno
NoviceV medijih

Da bi učenje glasbe postalo hitrejše in bolj zabavno so raziskovalci Fakultete za računalništvo in informatiko UL razvili brezplačno spletno platformo Trubadur.si, ki učencem glasbe na igriv način pomaga pri urjenju posluha in ritma. V času epidemije covid-19 se je izkazala kot nepogrešljiv pripomoček tudi na Konservatoriju za glasbo in balet Ljubljana.


Ko se začnemo učiti igrati glasbilo, težko obidemo učenje glasbene teorije. Mladi nadobudni glasbenik ali glasbenica se mora najprej spoprijeti s težko razumljivo teorijo. Na začetku se skladb ne uči igrati, ampak opravlja dolgočasne vaje, ki znova in znova na preizkus postavljajo njegovo ali njeno motivacijo. Tako mnogi kljub veliki glasbeni nadarjenosti hitro obupajo.

 

Tudi doc. dr. Matevž Pesek iz Laboratorija za računalniško grafiko in multimedijo se dobro spomni začetkov učenja kitare in klaviature. Glasbeno teorijo je ves čas dojemal kot nekaj, kar nima popolnoma nič z igranjem glasbila. Na začetku si je veliko bolj želel pritiskati na tipke oz. brenkati po strunah kot pa prebirati nekaj sto let star notni zapis, poln neznanih simbolov. Tako kot mnogi je bil tudi on že na točki, da bi spustil pokrov čez klaviaturo in obupal. Pomen teorije po njegovih besedah začnemo ceniti šele po več letih prakse.

 

Zakaj se ne bi igranja glasbila učili z igro? Številne študije so pokazale, da je učenje z igro mnogo hitrejše in učinkovitejše. Zato se je Matevž Pesek s sodelavci na fakulteti odločil povezati glasbene izkušnje z računalniškimi in programerskimi znanji ter razviti učni pripomoček v obliki igre. V dveh letih je ob sodelovanju s študenti nastala spletna platforma Trubadur.

 

Za učenje sta na voljo dve igri, v katerih mora igralec prepoznati glasbene tone in ritem. Ti vaji, ki sta ju v obliki aplikacije izdelala študenta Lovro Suhadolnik in Žiga Vučko, v glasbenih šolah poznajo kot intervalni in ritmični narek. Glede na izbrano vrsto izziva Trubadurjev algoritem sproti generira vaje. Da bi te bile smiselne, so se avtorji povezali s profesorji Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana.

 

Pri posamezni vaji intervalnega nareka učenec najprej posluša posnetek niza tonov, nato pa zaporedje slišanih tonov vnese v notni zapis s pomočjo klaviature na zaslonu. Najbolj preproste naloge imajo nize, ki sestojijo iz 4 tonov. Ta se z reševanjem zahtevnejših vaj podaljšuje vse do 9 tonov, s čimer učenci poleg posluha urijo tudi svoj melodični spomin.

 

Podobno je pri vajah za ritmični narek, le da pri tem izzivu učenec pred poslušanjem ritma najprej izve, koliko taktov bo aplikacija odigrala in v kakšnem tempu.

 

Platforma didaktični proces igrificira tako, da Trubadur pravilne odgovore nagrajuje s točkami, učence razvrsti na seznam vodilnih ter jim za osvojene težavnostne stopnje podeljuje značke. V primeru napačnega odgovora lahko učenci na vprašanje ponovno odgovorijo. Platforma omogoča tudi, da uporabnik izzove enega ali več soigralcev. Najpogosteje so izzvali učitelja, saj je bila zmaga nad profesorjem še toliko bolj sladka.

 

Platforma se je v času epidemije covid-19, ko je pedagoški proces potekal na daljavo, izkazala kot nepogrešljiv didaktični pripomoček. Zaradi dobre izkušnje jo danes uporabljajo učenci prvih, drugih in tretjih letnikov tako klasičnih kot džezovskih oddelkov Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana. Po enomesečni uporabi Trubadurja so zaznali, da so učenci, ki so uporabljali Trubadur, na splošno dobili boljše ocene od tistih, ki aplikacije niso uporabljali. Največji skok so zaznali pri učencih, ki so s pomočjo Trubadurja vadili ritmični narek.

 

S trenutno različico Trubadurja lahko vadimo le prepoznavanje intervalov in ritma, vendar avtorji že razmišljajo o nadgradnji, ki bo platformi dodala izziv prepoznavanja akordov. Posodobitev načrtujejo v prvih mesecih leta 2021.

 

Prisluhnite pogovoru z Matevžem Peskom: